15. juni 2020

DeLillosgate ruller videre

Jeg hadde virkelig ikke trodd at noe kunne toppe strømmekonserten med Bare Egil Spellemannslag når det gjaldt oppmerksomhet og hyggelige tilbakemeldinger, men onsdagens deLillos-kritiske konsert med Ikke Bare Bare Egil Band Band feat. Lars Lillo-Stenberg under Big Dipper Sessions kom farlig nær. Ca. 1000 solgte dobbeltalbum gjorde at noe jeg hadde sett for meg skulle være et smalt arrangement for spesielt interesserte som jeg kom til å tape tusenvis av kroner på, i stedet ble en enorm suksess både kunstnerisk og økonomisk.

Men alt var ikke like trivelig. Selv om Dagsavisen bet på kroken og hadde en forhåndsomtale over to sider med forsidehenvisning, Klassekampen hyllet Trine og Kims eminente cover, P2s Studio 2 hadde en grundig dekning, Dagsrevyen og NRKs andre nyhetssendinger fylte døgnet med ekstrasendinger om konserten og Aftenposten kom med en glimrende anmeldelse, var det et annet nyhetsmedium som stilte alt dette i skyggen. Norsk musikkjournalistikks grand old man Arild Rønsen lot seg nemlig ikke narre. Han ble såpass provosert over all mediedekningen av denne mobbende og lite kunstnerisk forsvarlige konserten at han så seg nødt til å gjenopplive legendariske Puls for å få ut sin irritasjon. Han skrev en anmeldelse som la mindre vekt på konsertens mulige positive sider enn de negative, og i den påfølgende debatten som raste på Morten Ståle Nilsens Facebookvegg fradømte han meg nær en hver kunstnerisk kvalitet. Jeg var ifølge Rønsen en som bare drev med tull. Ja, jeg var nærmest norsk rocks Arild Rønsen, mente Rønsen. Det hele var som om 80-tallet gjenoppsto for å kritisere 90-tallet.

Heldigvis sørget Ukeslutt for at Rønsen og jeg kunne møtes på lufta til debatt på lørdag. Der fikk vi snakket ordentlig ut og det viste seg at vi i bunn og grunn var ganske samstemte og enige. Den reelle skandalen her er at nyhetsmediene gang på gang lar seg misbruke og bli et talerør for en håpløs dilettant som meg og at de lar Dagsrevyen henfalle til å bli et rent sketsjeprogram.  Og resultatet ble jo at de påfølgende konsertene i samme serie nærmest ikke fikk noen omtale. Men de ble heldigivs likevel også en stor suksess og fram til kl. 20.00 i dag (mandag 15. juni) er det mulig å sikre seg det siste klenodiet, Lars Lillos flotte konsert fra hans eget loft, hvor han spilte de sangene som inspirerte ham til å plukke opp gitaren i sin tid.

Denne uka blir det ny strømmekonsert, denne gangen med meg solo fra Steinkjerfestivalens alternative festival-arrangement Steinkjerfestivalen Stream på lørdag. Bare Egil Spellemannslag fortsetter også sitt lanseringsprogram med nok en singel til fredag. Denne gangen blir det Alle heier på Odd, denne kombinerte hyllesten både til fotballaget Odds Ballklubb fra Skien og trekkspilleren Odd Nordstoga fra Vinje.  Etter at det viste seg at det går an å selge et såpass oppsiktsvekkende antall dobbeltalbum basert på mine strømmekonserter, må jeg nok nå ta ansvar og også gi ut plata til Spellemannslaget på fysisk format. Hvor, når og hvordan man skal kunne bestille denne, får jeg komme tilbake til, men det skal nok løse seg på et vis.

Legg igjen en kommentar

05. juni 2020

Ææææ39 – nå også som gammaldans

Ronny Haugeland tegner gang på gang fantastiske cover

Fredag er blitt ny musikk-dag fra Bare Egil Spellemannslag. I dag er det ærverdige Æ39 som har fått en ytterst kledelig danseband-drakt av arrangør Odd Nordstoga. Det går mot sommer og mange skal vel ut ta bilveien fatt i løpet av ferien. Man finner vel ikke bedre sanger til roadtrip enn de som handler om veier så da har jeg likeså godt laget en egen spilleliste med anbefalte veilåter. Her er sanger som man virkelig bør ha med seg på kjøretur!

Dette er ikke første gang Æ39 vises frem, og jeg anbefaler alle å ta en titt på Flu Hartbergs fantastiske musikkvideo som ble sluppet i fjor. Se den her!

Jeg vil også minne alle på den rike og fantastiske tekstdatabasen som finnes her inne på duplexrecords.no. Der finner du blant annet teksten til Æ39 som gjør det enda enklere å synge med når du hører på den nye låta!

Husk også å signer deg opp for nyhetsbrevet for alltid å holde deg oppdatert på nyheter fra Duplex records

Abonner

* indicates required

Legg igjen en kommentar

02. juni 2020

DeLillos-kritisk strømmekonsert blir eksklusiv vinylplate

10. juni kommer strømmekonserten du neppe vil gå glipp av. Koronerulling fortsetter med en serie med fem konserter som alle skal bli vinylplater, og den første av disse blir en DeLillos-kritisk konsert med Ikke Bare Bare Egil Band Band feat. Lars Lillo Stenberg. Konserten strømmes 10. juni kl. 21.00 på Youtube og Facebook. Salgslinken på bigdipper.no åpner samme dag kl. 20.00. Alle som bestiller plata før konserten er over, vil motta et signert eksemplar. Om man bestiller de neste 22 timene, får man et usignert eksemplar. Om man ikke bestiller plata innen 20.00 dagen etter, vil det aldri bli mulig å skaffe seg plata.

Denne konserten og den etterfølgende plata er kulminasjonen av et meget spesielt og unikt prosjekt. Rocke-Oslo kan fra utsiden virke som en slags harmonisk Kardemommeby hvor alle kjenner alle, man hjelper hverandre og vil hverandre vel. Men under overflaten koker det. Det er mange usynlige og godt skjulte konflikter og skillelinjer mellom så vel band som enkeltpersoner og få eller ingen av disse skillelinjene er bitrere enn kampen mellom «Bare» Egil Hegerberg og Lars «deLillo» Stenberg.

Som en norsk utgave av krigen mellom Blur og Oasis er dette en konflikt som går svært langt tilbake i tid. Røttene kan spores helt tilbake til 2016 da DeLillos ga ut «Aldri Epleslang» på plata «Peiling på seiling». Dette var en sang med et innhold «Bare» Egil reagerte sterkt negativt på, og han har siden hatt minimum én DeLillos-kritisk sang på hver plate han har kommet med. Det har vært «DeLillos og jeg er uenige» på mesterverket «Jo!» fra 2017 og «Hei, hei! DeLillos hold opp med det!» fra plata «Null» (2019).

DeLillos har på sin side tilsynelatende avholdt seg fra å svare, noe som inspirerte låta «DeLillos og jeg har en enveiskrangel» fra «Norge på kryss og tvers volum 4» (2019). Nå skal imidlertid endelig krangelen løftes ut i det offentlige rom og over i et oppgjør mann mot mann, så får vi se hvem som blir stående til sist. Egil har fått med seg sitt Ikke Bare Bare Egil Band Band til å spille en konsert hvor alle hans DeLillos-kritiske sanger skal fremføres i kronologisk rekkefølge. Og Lars Lillo Stenberg har sagt seg villig til å være til stede og spille de sangene som trengs for å belyse historien, og kanskje også komme med et motsvar hvis situasjonen skulle tilsi det. Seansen vil bli spilt inn på plate og komme ut med det samme. Dette blir et dokument med stor historisk interesse og det vil bli et av de største klenodier, ikke bare i norsk rockehistorie, men i verdenshistorien.

Konserten er et ledd i serien Big Dipper Sessions som er et samarbeid mellom platebutikken Big Dipper i Oslo, vinyltrykkeriet Coastal Town Records i Egersund, Falck Forlag AS og Koronerulling i Oslo, Sentralen i Oslo og designerne Trine + Kim Designbyrå. Den 10.-14. juni legges det ut fem konserter i Koroneserien (tidligere Koronerulling) som sendes på Facebook og YouTube. Disse konsertene skal bli fem vinylplater i den nystartede serien Big Dipper Sessions. Men om du vil ha platene må du være lynrask. Det er kun mulig å bestille hver enkelt i 24 timer.
Opplaget blir det antallet som er bestilt i løpet av de 24 timene.

Tidspunkt for strømming:
Ikke Bare Bare Egil Band Band feat. Lars Lillo-Stenberg deLillos-kritiske sanger (Strømmes fra Sentralen 10.6. kl. 21.00)

Hilma Nikolaisen Limbo Jives (Strømmes fra Sentralen 11.6. kl. 21.00)

Minor Majority Trio The Other Foot – Live at Sentralen (Strømmes fra Sentralen 12.6. kl. 21.00)

Luke Elliot Live in Oslo (Strømmes fra Sentralen 13.6. kl. 21.00)

Lars Lillo-Stenberg From the Beginning (Strømmes fra Lars’ loftsleilighet 14.6. kl. 21.00)

Legg igjen en kommentar

22. mai 2020

Ny rællesingel fra Spellemannslaget

Ny vinnersingel fra Bare Egil Spellemannslag med et nytt vinnercover fra Ronny Haugeland

Bare Egil Spellemannslags konsert fra Riksscenen 30. april fortsetter å dryppe ut i form av digitale singler. Pils og Padde er ute nå på alle de digitale plattformer du kan ønske. Hvis du ikke kan vente på at alle sangene skal komme ut, kan du høre del 2 av konserten i Folkemusikktimen på NRK P2 søndag 24. mai kl. 18.03. Konserten ligger også i en deilig versjon på en time på NRKs Nett-TV-spiller.

Låta er opprinnelig fra Bare Egil Bands plate I fyr og flamme fra 2008 og refrenget ble skrevet av Hurra Torpedo ute på Coney Island på en av deres første USA-turneer etter et ublidt møte med dvaske froskelår og papp-pils fra pølsekiosken Franks.

Lørdag kommer det også en hjemmestudiokonsertversjon av Spellemannslagets Alle mine fine ugler i Bare Egil Bands Youtube-serie Tett på Bare Egil Band. Til uka vil den forhåpentligvis bli fulgt opp av en instrumentalversjon med retningslinjer for nye uglevers som tekstplakater sånn at det blir enklere for folk å henge seg på og synge sine egne vers.

Legg igjen en kommentar

16. mai 2020

Retningslinjer for skaping av nye Uglevers

Sangleken Alle mine fine ugler har bredt om seg som en farsott etter suksessen til Bare Egil Spelemannslags konsert fra Riksscenen nylig (se konserten på NRKs nettsider) og mange har etterspurt råd og retningslinjer for hvordan de skaper adekvate uglevers, ikke minst i forbindelse med 17. mai-arrangementet Hele Norge ræller som avsluttes på gamlemåten med en felles avsynging av Alle mine fine ugler. Som en hjelp til de som er usikre, har Bare Egil sjæl satt sammen en fin og klargjørende liste med retningslinjer. Det kan være lurt å ta en utskrift og sy den fast på innsiden av bunaden, i tilfelle man plutselig står fast.

Versene i sangen Alle mine fine ugler som synges under sangleken ved samme navn skal improviseres fram etter følgende retningslinjer.

Dette er retningslinjer, ikke regler, og første retningslinje er at så mange som mulig av retningslinjene bør brytes minst én gang per sanglek. (inkludert denne)

Formen er: «Jeg har ei ugle… / og jeg har ei ugle… /»

Man kan fortelle hvor uglene er, hva de har og ikke har, hva de gjør og hvor de har vært. Man kan også fortelle om andre aspekter ved uglens gjøren og laden. Evt. kan man bare sette sammen ord på en måte som ikke nødvendigvis gir noen åpenbar mening.

Linjene bør ikke rime.

Innholdet bør ikke henge logisk sammen, ei heller bestå av motsetninger. Eks: «Jeg har ei ugle som er hvit, og jeg har ei ugle som er svart».

Hvis man står fast kan man alltid si: «Jeg har ei ugle borti der». Det bør i tilfelle alltid etterfølges av linjen: «Og ei ugle borti der».

Man bør ikke gjenta noe noen andre har sunget, altså bør man fra tid til annen gjenta noe noen andre har sunget (jmf. retningslinje 1)

Man skal ikke forberede seg. Mye av moroa er å ha fullstendig panikk mens man synger fordi man ikke vet hvordan linjen skal avsluttes.

Det er greit å unngå grovheter i så stor grad som mulig, men «Jeg har ei ugle der du vet» og «Jeg har tre ugler opp der bak» er innafor.

Man kan velge å plystre, nynne eller spille et instrument man enten behersker eller ikke behersker i stedet for å synge.

Det skal ikke foreligge avtaler om hvem som synger hvilke linjer. Det skal alltid være en overraskelse for alle hvem som synger neste vers.

Sangleken har ingen definert slutt og den skal ideelt sett vare til alle deltagerne har omkommet av enten sult eller utmattelse. Dette er den retningslinjen som tradisjonelt sett brytes hyppigst.

Legg igjen en kommentar