Jeg er norsk hip hops gudfar!

En kanskje litt ukjent side med meg er det faktum at jeg var en av Norges aller første hip hop-fans, kanskje selve gudfaren innen norsk rap! Jeg har allerede fortalt denne historien på God Morgen, Norge på TV2, men dette er såpass oppsiktsvekkende at det er på sin plass å dele det her på selveste bloggen også, så jeg kan gå ordentlig i dybden på denne mildt sagt fascinerende historien. Du vil nemlig ikke tro som hva som skjedde!

Vel, det hadde seg altså slik at jeg var på God Morgen, Norge tidligere i år for å drive promo for musikkvideoen til 2Sko, dette samarbeidsprosjektet med Jaa9 og OnklP, som ble sluppet som musikkvideo i de dager og som vi faktisk skal framføre sammen på deres konsert på Rockefeller førstkommende søndag. I den forbindelse spurte programlederen om mitt forhold til hip hop fra før jeg møtte J9 og P, og det var da jeg kom på en historie jeg aldri hadde fortalt til en levende sjel (kanskje fordi historien i seg selv strengt tatt ikke er så forbanna interessant – det interessante kom med resultatet av at jeg fortalte den. Du vil nemlig ikke tro hva som skjedde etter at jeg hadde fortalt den historien!)

Det jeg fortalte var følgende: Forsommeren 1980, når jeg var ti år gammel var jeg ute og samlet russekort, fikk jeg for første gang høre Rapper’s Delight med The Sugarhill Gang fra en russebil på Ulsrud. Dette regnes jo av mange som historiens første ordentlige hip hop-låt, selv om man alltid klarer å finne folk som er uenige. Tidlig ute var den i hvert fall. Her må det også understrekes at det å høre noe slikt bli spilt i Norge på det tidspunktet var i seg selv svært oppsiktsvekkende. Singelen kom ut året før og jeg kan ikke tenke meg at den på noe tidspunkt var blitt spilt på norsk radio. Internett fantes ikke og som det er gjentatt til det kjedsommelig hadde Norge på den tiden bare en TV- og en radiokanal hvor popmusikk var begrenset til en låt på ønskekonserten og radioprogrammet Pop Spesial på mandager. At det skulle dukke opp noe hip hop der, tillater jeg meg å tvile på (selv om det sikkert sitter noen snusfornuftige faktanerds med spillelister fra den tid som kan motbevise akkurat det så lett som en plett.)

Saken var at jeg umiddelbart syntes dette var sykt kult og har hatt låta på hjernen siden da, selv om jeg ikke fant ut hva det var jeg hørte før godt oppi voksen alder. Jeg tror faktisk det var tilgangen til Napster på slutten av 90-tallet/begynnelsen av 00-tallet som for første gang løste gåten for meg med hvilken låt jeg hadde hørt.

Jaa9 og OnklP trodde dette bare var en god skrøne, men beviset på historiens sannhetsgehalt kom allerede senere samme dag. Etter at jeg kom hjem tikket det nemlig inn en melding på Facebook: «Jeg så historien på TV. Hvilken skole kom den russebilen fra?» Det var fra en Tony Farinha som fortalte at han hadde kjøpt flere eksemplarer av singelen i New York høsten 1979 og at de hadde spilt den kontinuerlig i russebilen hans sommeren 1980. Han kom fra Katta, ikke Ulsrud som jeg hadde trodd, men de hadde hatt flere fra Bøler på russebilen, så bitene falt på plass. Det var jo i seg selv ganske overraskende at han skulle sitte å se på TV når jeg for første gang fortalte at jeg hørte en spesifikk sang fra en russebil 37 år tidligere, og skjønne at det etter all sannsynlighet var han som hadde spilt den. Men det drøyeste var at han tok en tur i skapet sitt og fant ut at han fortsatt hadde to eksemplarer av singelen igjen – og han ville gjerne gi meg det ene. Hva er oddsen for dette? Jeg tipper at den er ganske liten. Kanskje helt ned mot bitteliten, rett og slett.

2017-04-25 10.03.04-2

Vel, enden på visa var at han kom innom TV-studio når jeg var tilbake på God Morgen, Norge tidligere denne uka for å promotere mitt nye, utmerkete album JO! og overrakte meg et uspilt eksemplar av singelen Rapper’s Delight med Sugarhill Gang. For en hederskar! Travle TV2 hadde ikke tid til å gi historien den plassen den fortjente, ettersom jeg skulle spille Bæsj i skjegget, låta JO!, bli intervjuet og lage mat med Wenche. Derfor bringer vi her med enerett for Bare Egil Blogg, det historiske bildet av overrekkelsen.

Og avslutningsvis: Her er et par eksempler på de uheldige konsekvensene denne hip hop-interessen har hatt for mitt kunstneriske uttrykk. Handicapped parking space er vel fra ca. 1990 hvis jeg husker riktig. Mens Julenissens testamente sikkert er fra tidlig 2000-tall.

 

Legg igjen en kommentar

Kommende konserter

4. mai marOder
Vesle Kinn, Florø Kjøp billett!

? Se fullstendig konsertoversikt

Norsk Barsk Metal

Hele Duplexkatalogen

Mailliste

* nødvendige felter