Tekstforfatter:
Komponist:

Du har lest regelverket for minoritetsspråklige, men ikke forstått det
Du sliter i særdeleshet med opplæringslovens paragraf 2-8
Det virker bare som masse meningsløse ord
Men jeg kan forsikre deg: det er mye enklere enn du tror
Refreng:
Særskilt språkopplæring kan være tre ting –
særskilt norskopplæring,
morsmålsopplæring
eller tospråklig fagopplæring!
Det er ikke så vanskelig å forstå
Så hvis du har hørt godt etter, så skjønner du det nå

Vers 2.
Å kjære deg da, jeg har en sånn elev! Hva skal jeg gjøre med det?
Jo, du må kartlegge eleven!
Og fatte et enkeltvedtak som er klinkende klart: hva slags språkopplæring skal du bidra med?
Men hvordan gjør jeg egentlig det
Jo, mal for enkeltvedtak kan du enkelt laste ned
Fra en nettside som begynner med http
Og resten av adressen finner du på Utdanningsdirektoratets nettsider et sted
Yeah yeah yeah
 
Refreng:
Særskilt språkopplæring kan være tre ting –
særskilt norskopplæring,
morsmålsopplæring
eller tospråklig fagopplæring!

Særskilt språkopplæring kan være tre ting –
særskilt norskopplæring,
morsmålsopplæring
eller tospråklig fagopplæring!